بورس ارز محمل عادلانه ای برای عرضه ارز است

۱۳۹۴/۱۱/۲۹ تعداد بازدید: ۹۹۰
print

عضو کمیسیون اقتصادی در تشریح لزوم و ضرورت راه اندازی بورس ارز گفت: مهمترین مزیت راه اندازی بورس ارز این است که با راه اندازی این بورس، دارندگان ارز جای عادلانه‌ای پیدا می‌کنند که ارز خود را در آن عرضه کنند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محمدحسین حسین زاده بحرینی در نشست علنی امروز (یکشنبه 29 اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 92 کل کشوردر موافقت با راه اندازی بورس ارز، گفت: در نهج البلاغه ذکر شده که عاقل کسی نیست که بتواند خوب را از بد تمیز دهد، بلکه عاقل کسی است که بتواند خیر و شر را از هم تشخیص دهد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، در ادامه این مطلب افزود: کسانی که نگران عواقب بورس ارز هستند، نکات قابل توجهی را مطرح کردند اما فضای اقتصادی کشور نیز باید در این زمان مورد  توجه قرار گیرد.

حسین زاده بحرینی همچنین تصریح کرد: وضعیت عرضه و تقاضای ارز متعادل نیست و علت این امر باید ریشه یابی شود.

وی ادامه داد: البته در کشور ما تحصیل ارز کم نیست و ما کشوری هستیم که به نسیت جمعیت و بیش از نیاز تحصیل ارز قابل توجهی داریم.

حسین زاده بحرینی در تشریح این مطلب گفت: چرا ارز فراوانی که به تملک شهروندان ایرانی در می آید به چرخه اقتصادی وارد نمی شود؟ چه سازوکاری باید در نظر گرفت تا ارزی که به زحمت تحصیل می شود در چرخه اقتصاد وارد شود؟

وی ادامه داد: در نظر گرفتن نرخ ثابت برای ارز نه تنها با قانون برنامه منافات دارد بلکه به لحاظ اقتصادی نیز کار نادرستی است.

حسین زاده بحرینی همچنین تصریح کرد: پیشنهاد آقای پورابراهیمی بدون مطالعه و مبانی نظری نیست و مطالعات لازم در خصوص آن پیش از این انجام شده است.

وی افزود: بازاری که به اسم بورس از امروز قرار است شکل بگیرد، دولت در آن می تواند وظیفه ذاتی خود را در آن اعمال کند.

حسین زاده بحرینی در خصوص لزوم راه اندازی بازار بورس تصریح کرد: طول و عرض بازار فعلی معلوم نیست و دولت نمی تواند در آن اعمال وظیفه کند.

وی ادامه داد: وظیفه داریم داد و ستد ارز را به گونه ای بازسازی کنیم که تقاضاها و عرضه ها شفاف شود و عرضه کنندگان و تقاضا کنندگان مرئی شوند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت باید حتما در این بازار اعمال مدیریت کند گفت: مخالفین محترم مطرح می کنند که اگر بورس ارز راه اندازی شود هر کس می تواند در آن تعیین قیمت کند در حالی که مسئله به این صورت نیست.

وی تصریح کرد: بورس ابزار و ساز و کار بسیار دقیق برای کنترل قیمت است و دولت می تواند تقاضاها را دسته بندی و اولویت بندی کند و عرضه را نیز مدیریت نماید.

حسین زاده بحرینی همچنین تصریح کرد: در کنار این مسئله نگران تأمین ارز برای کالاهای اساسی هستیم که در تبصره 1 تصریح شده است که آنها به قیمت ثابت تأمین می شود و مبنای قیمت ثابت نیز نرخ شورای پول و اعتبار است.

نماینده مشهد و کلات در این خصوص گفت: در بند 2-3 در بودجه سال 92 و سال 91 و سال 90 نیز تأکید شده که بانک مرکزی باید قیمت ارز را به قیمت روز بفروشد اما به راستی قیمت روز چیست و چه کسی آن را تعیین می کند.

حسین زاده بحرینی در این خصوص افزود: مهمترین مزیت این بورس آن است که عرضه کنندگان ارز جای مطمئن و عادلانه ای پیدا می کنند تا ارزهای خود را ارائه کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی همچنین تصریح کرد: بسیار امیدواریم که اگر این ساز و کار فعال شود در بعد عرضه ارز جهش بسیار خوبی داشته باشیم.

تازه ترین اخبار