نمایندگان ملت مطرح کردند؛ مرگ سعودی با دل کندن واشنگتن از ریاض

۱۳۹۵/۰۷/۱۲ تعداد بازدید: ۱۰۱۸
print

قانون پیگرد سعودی در ارتباط با یازده سپتامبر و بی اعتنایی واشنگتن به برخی خواسته های عربستان نشان می دهد که آمریکا تحت شرایط پیچیده جهانی درحال دل کندن از ریاض است.

 نمایندگان ملت مطرح کردند؛ مرگ سعودی با دل کندن واشنگتن از ریاض

خبرگزاری خانه ملت ، گروه سیاسی نوشت: علی ودایع: عربستان با وضعیت احتضار سعودی دست به گریبان است. ریاض تحت دیپلماسی جنون و رفتارهای تخاصم آمیز نه تنها قدرت خود را افزایش نداده بلکه در وضعیت مرگ گرفتار شده است.

در خلال جنگ طلبی سعودی که با بحران ورشکستگی مواجه شده ؛ روزگذشته شاخص اصلی بازار بورس عربستان سعودی با کاهش شدید مواجه شد.کسری بودجه نزدیک به 100 میلیارد دلاری عربستان در سال جاری میلادی که به نوعی تکرار شرایط سال گذشته این کشور به شمار می رود، سبب ساز سیاست های ریاضتی شده است؛ سیاست هایی که زمینه ها و پیامدهای آن طی روزهای اخیر مورد توجه تحلیلگران رسانه های عربی قرار گرفت.رشد چالش های اقتصادی پیش روی عربستان سعودی به ویژه کسری بودجه چشمگیر، طی ماه های گذشته بر تکاپوی رهبران ریاض برای برون رفت از تنگناهای مالی پیش روی این کشور افزوده است.

بعد از آنکه دولت عربستان سعودی هفته گذشته از کاهش حقوق و مزایای کارکنان بخش دولتی این کشور خبر داد، نگرانی هایی در جامعه عربستان و بخش های اقتصادی آن به وجود آمد و به گزارش رویترز این نگرانی ها ضربه ای کاری به شهروندان عربستانی که 30 درصد حقوق خود را از دست داده اند وارد کرده است.
خسارت بورس عربستان که از مارس 2011 به این سو بی سابقه گزارش شده، نشانه ای بارز از تشدید تنش مالی و اقتصاد عربستان است که تبعات کشنده ای در پی خواهد داشت.

در میان زمزمه ورشکستگی عربستان ، آمریکا تحت قانون جاستا JASTA  ، ریاض را مورد پیگرد قانون قرار داده است. امروز در ریاض می دانند که نمایندگان کنگره و سنا در اقدامی بی سابقه حق وتوی رئیس جمهوری آمریکا را بی اثر کردند تا رژیم سعودی توسط ۳هزار قربانی یازده سپتامبر مورد پیگرد قرار گیرد.

براساس این قانون که به جاستا (JASTA) معروف است بازماندگان حادثه ۱۱ سپتامبر در آمریکا می‌توانند علیه عربستان سعودی به دلیل نقشی که در این واقعه تروریستی داشته است، شکایت کنند. ۱۵ تن از ۱۹ عامل این حمله تروریستی تبعه عربستان سعودی بودند.

مجموعه اتفاقات موازی که در مورد عربستان به وقوع پیوسته نشانه هایی از یک پروژه بزرگ است که توسط واشنگتن درباره ریاض درحال شکل گیری است.

کمال دهقانی فیروزآبادی

بمب زمانی یازده سپتامبر

کمال دهقانی فیروزآبادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزرای خانه ملت در تحلیل قانون جاستا JASTA علیه رابطه ریاض با واقعه یازده سپتامبر2001 گفت: رژیم سعودی ظرف 3 دهه اخیر در جهت تامین منافع ریاض با حمایت سازمان جاسوسی آمریکا CIA استراتژی تروریست پروری را در دستور داشته است.

نماینده مردم میبد و تفت در مجلس شورای اسلامی گفت: عربستان در جریان جنگ های افغانستان طالبان و القاعده را ایجاد و تجهیز کرد تا جایی که در زمان تسلط طالبان بر کابل حکومت ملاعمر را به رسمیت شناخت.

وی با بیان این که سیستم تشکیلاتی گروه تروریستی طالبان با القاعده دارای پیچیدگی های ویژه ای بوده است و عناصر سعودی دارای نفوذ بوده اند ، گفت: بارزترین مسئله در رابطه با القاعده همواره این بوده است که اسامه بن لادن از خاندان سعودی بوده و اتباع عربستان حضوری پررنگ در این گروه تروریستی داشته اند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن پیش کشیدن حضور پرشماراتباع سعودی در میان عاملان انتحاری یازده سپتامبر گفت: تمام شواهد و قرائن گواهی می دهد که عربستان در کشتار 3هزار انسان بی گناه دخیل بوده است اما واشنگتن بنا به منافع کاخ سفید و تحت تاثیر لابی نفت ، لابی اسلحه تاکنون سکوت کرده بود.

وی با اشاره به تصمیم کنگره و سنای آمریکا در تصویب قانون جاستا گفت: رئیس جمهوری آمریکا به دلیل نگرانی درباره تبعات خروج سرمایه سعودی قانون پیگرد سعودی در ارتباط با یازدهم سپتامبر را وتو کرد اما نمایندگان کنگره و سنا در اقدامی نادر قدرت رئیس جمهوری ایالات متحده را نقض کردند.

دهقانی فیروز آبادی در ادامه گفت: نکته حائز اهمیت اینجاست که قانون جاستا با اکثریت قاطع کنگره و سنا تصویب شده است که نشان گر تغییر نگاه آمریکا به عربستان است.

وی تصریح کرد:  رژیم سعودی ظرف سالیان گذشته با مفت فروشی نفت ، خرید های گزاف اسلحه و تکیه بر ایران هرسای در جهت تامین منافع آمریکا تلاش کرد برای خود حاشیه امن ایجاد کند اما مجموعه تحولات جهانی برخلاف ریاض در حال حرکت است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: رژیم سعودی به عنوان اصلی ترین عامل تهدیدسازامنیتی در خاورمیانه جامعه جهانی را با داعش ، جبهه النصره ، القاعده ، طالبان و ده ها گروه تروریسیتی دیگر به دردسرانداخته است.

وی گفت: آمریکا باتوجه به مسائل پیش آمده در خاوردور و تنش با روسیه ناچار است از حجم حضور خود در خلیج فارس بکاهد در نتیجه رژیم سعودی که با بحران مشروعیت و احتمال جنگ داخلی مواجه شده ، به شدت آُسیب پذیراست.

این نماینده مجلس دهم گفت: آمریکایی ها چاره ای جز رویگردانی از رژیم سعودی ندارند و برهمین اساس واشنگتن در حال تدارک تغییر قدرت در ریاض است.

وی در ادامه افزود: قانون پیگیرد رژیم سعودی در ارتباط با واقعه یازدهم سپتامبر یا همان جاستا راه را برای پیگرد حقوقی و قضایی ریاض توسط 3هزار قربانی حمله القاعده فراهم می کند.

دهقانی فیروز آبادی تاکید کرد: بارروانی قانون جاستا در کنار گزارش کنگره آمریکا به مثابه بمب های زمانی علیه ریاض عمل می کند تا ایالات متحده تغییر در عربستان را در زمان مورد تفاهم جمهوری خواهان و دموکرات ها عملیاتی کند.

جهانبخش محبی نیا

تشابه عملکرد و سرنوشت رژیم سعودی با رژیم بعثی

جهانبخش محبی نیا در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ضمن تقیبح رویکرد عربستان در خاورمیانه گفت: رژیم سعودی که فاقد مشروعیت داخلی است به عنوان یک مهره دست نشانده آمریکا در خاورمیانه در جهت منافع واشنگتن و حتی تل آویو عمل کرده است.

نماینده شاهین دژ و میاندوآب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عربستان که در مقابل قدرت نرم جمهوری اسلامی به شدت احساس ضعف می کرد در جریان موج بیداری اسلامی به شدت احساس ضعف کرده و دیپلماسی جنون را در دستور کار ریاض قرار داد.

وی گفت: رژیم سعودی که در جریان جنگ افغانستان و تحت نظر سیا CIA ویروس تروریسم طالبان و القاعده را کاشته بود از حدود شش سال پیش با رویکرد تکفیری داعش و النصره بنیان گذاشت تا امروز مردم عراق ، سوریه و حتی کشورهای غربی قربانی تروریسم تکفیری شوند.

محبی نیا گفت: رژیم سعودی به همان میزان که تروریسم تکفیری و جنگ نیابتی در خاورمیانه را دنبال کرده است با هزینه های کمرشکن مواجه شده است بدون آن که نتیجه دلخواه ریاض را کسب کند.

وی با اشاره به جنگ یمن گفت: بحث تجاوز به خاک یمن پرونده ای دردناک برای عربستان است زیرا آنها علی رغم دلارهای کلانی که در ائتلاف سعودی هزینه کرده اند شاهد تلفات سنگین و توسعه قدرت انصارالله بیخ گوش خود هستند.

این نماینده مجلس دهم با پیش کشیدن افت شدید شاخص های بورس عربستان و کاهش پس اندازهای سعودی گفت: آمریکا همواره به طمع سرمایه های عربستان از آنها حمایت کرده است اما حالا که ریاض در آستانه ورشکستگی گرفتار شده اند دیگر برای واشنگتن جذابیتی ندارند.

وی در ادامه تاکید کرد: قانون پیگرد آمریکا در یازده سپتامبر 2001 نشان می دهد که تاریخ انقضای رژیم سعودی فرارسیده است.

 محبی نیا گفت: دیکتاتورهای دست نشانده برای آمریکا همگی دارای یک نقطه اشتراک هستند و آن این است که آنها تا زمانی مشخص و براساس منافع ایالات متحده مورد حمایت واشنگتن قرار می گیرند.

وی با برجسته دانستن شباهت های رژیم سعودی با رژیم بعثی صدام گفت: صدام در سال های جنگ تحمیلی به شدت از سوی آمریکا مورد حمایت بود اما به دلیل تضاد منافع که در جریان جنگ خلیج فارس بروز و ظهور پیدا کرد در نهایت به بهانه های تسلیحات کشتارجمعی ساقط و اعدام شد.

این نماینده مجلس دهم در ادامه افزود: رژیم سعودی امروز همان رژیم بعثی با شکلی خطرناک تر است که به جای تسلیحات شیمیایی از تروریست های تکفیری چند ملیتی داعش استفاده می کند.

وی در انتها تصریح کرد:علی رغم ژست کاخ سفید ، قانون موسوم به جاستا و گزارش کنگره آمریکا راه را برای طرح اتهامات بزرگ تر یا حتی مجازات های سنگین باز می کند.

حشمت الله فلاحت پیشه

تشدید سقوط لابی سعودی با قانون جاستا

حشمت الله فلاحت پیشه با اشاره به افت شدید شاخص های بورس عربستان ظرف شش ماه گذشته،گفت: عربستان کشوری با اقتصاد غیرمولد است که تنها با فروش نفت توانسته برای خود پشتوانه مالی ایجاد کند.

نماینده مردم اسلام آبادغرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی گفت: عربستان ظرف 6سال گذشته به عنوان بزرگ ترین حامی مالی و معنوی تروریست های تکفیری مبالغ هنگفتی را تاکنون هزینه کرده است که منجر به پرداخت هزینه های سنگینی توسط ریاض شده است.

وی در ادامه گفت: عربستان در جهت ضربه زدن به اقتصاد ایران به عنوان آغازگر جنگ نفتی ، عرضه نفت را به شدت افزایش داد تا قیمت انرژی افزایش پیدا کند اما این اقدام آنها را به شدت آسیب پذیر کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اساسا سیستم حکومتی عربستان عادت به ریخت و پاش دارد که نیازمند هزینه های سنگین است.

وی تصریح کرد: افزایش سرسام آور هزینه های جنگ طلبی در کنار کاهش درآمد ریاض منجر به کسری بودجه شدید عربستان شد که در نهایت سعودی مجبور به برداشت از ذخایر مالی اروپایی و آمریکایی آنها شد.

فلاحت پیشه با بیان این که عربستان همواره با تکیه بر پرداخت های سرسام آور برای ریاض وجهه سازی می کند زیرا سعودی ها از فقدان شاخصه های مقبولیت به شدت در رنج بوده اند،گفت: عربستان که از سیستم دیکتاتوری بدون ضابطه سعودی در رنج است با کاهش سرمایه مالی در آینده نزدیک به سرعت سقوط خواهد کرد.

وی با بازخوانی رفتار آمریکا در جریان تحولات بهارعربی گفت: واشنگتن در بیداری اسلامی نشان داد که از دیکتاتورهای متحد آمریکا در مواقع بحرانی حمایت نمی کند ، سرنوشت حسنی مبارک در مصر یا بن علی در تونس کابوسی است که سعودی ها را به شدت رنج می دهد.

این نماینده مجلس دهم گفت: قانون پیگرد عربستان در یازده سپتامبر را می توان یکی از تبعات ورشکستی سعودی در آمریکا دانست که در پی افول لابی نفت و اسلحه عربستان به وقوع پیوسته است.

وی خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت اینجاست که ریاض به شدت تلاش می کند با همراهی لابی صهیونیستی بقای خود را تمدید کند.

فلاحت پیشه  با اشاره به واکنش های تند وزیرخارجه عربستان گفت: واشنگتن درحال دل کندن از ریاض است  و قانون جاستا آغازسرآشیبی سقوط سعودی است که در آینده جنبه های مختلفی به خود می گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: عربستان تاکنون با تکیه بر ذخایر مالی تلاش کرده بود خود را برای واشنگتن جذاب نشان دهد اما با زمزمه ورشکستگی ریاض حالا سعودی ها طعم تلخ سقوط را مزه مزه می کنند.

وی تصریح کرد: رژیم سعودی برای فرار از معادلات کشنده ای که گریبان گیر عربستان است ناچار به تغییرات اساسی در ریاض و روی کار آمدن افرادی است که قدرت چانه زنی با واشنگتن را داشته باشند.

فلاحت پیشه گفت: با تغییر اولویت های آمریکا به سمت شرق آسیا و دغدغه روسیه ، تغییر حکومت عربستان پروژه ای است که در دل بهارعربی آغاز شده است و ریاض تنها می تواند زمان آن را به تعویق اندازد.

پایان پیام/

تازه ترین اخبار