تنظیم بودجه بر مبنای اقتصاد مقاومتی ضروری است

۱۳۹۴/۱۱/۳۰ تعداد بازدید: ۲۱۶۵
print

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت : تنظیم لایحه بودجه سال آینده کل کشور بر مبنای اقتصاد مقاومتی ضروری است.

 تنظیم بودجه بر مبنای اقتصاد مقاومتی ضروری است

حجت الاسلام 'محمد حسین زاده بحرینی' افزود: ایران به نسخه شفابخش اقتصاد مقاومتی برای درمان بیماریهای مزمن اقتصادی خود نیاز دارد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: مهمترین اثر اجرای اقتصاد مقاومتی این است که می تواند با شکوفایی تواناییهای داخلی و استفاده به موقع از فرصتهای بیرونی، بر ضعف های ذاتی و درونی اقتصاد کشور غلبه کند و تهدیدها را به فرصت طلائی مبدل نماید.

وی افزود: از دولت انتظار می رود در تنظیم لایحه بودجه سال آینده الزامات اجرای اقتصاد مقاومتی را مد نظر داشته باشد.

بحرینی ادامه داد: یکی از تهدیدهای همیشگی اقتصاد ایران وابستگی بودجه به درآمد نفت و بدتر از آن وابستگی درآمد حاصل از فروش نفت به یک متغیر خارج از اراده دولت یعنی قیمت جهانی نفت بوده است.

وی گفت: در یکی دو ماه گذشته اثر سوء این وابستگی با کاهش شدید قیمت نفت کاملا آشکار شد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: تحولات قیمت جهانی نفت الزام می کند که بودجه سال آینده را با وابستگی هرچه کمتر به نفت و اتکاء بیشتر بر منابع داخلی تنظیم کنیم.

وی در ادامه اظهارداشت: در کشور دو دسته منابع درآمدی بالقوه داریم که می تواند جایگزین درآمد حاصل از فروش نفت شود.

او ادامه داد: دسته نخست درآمدهایی است که برای رسیدن به آن باید سرمایه گذاری کرده و منتظر ماند تا آثار درآمدی اش در آینده ظاهر شود که از آن جمله می توان به سرمایه گذاری در صنعت گردشگری اشاره کرد.

بحرینی افزود: طبیعی است که در کوتاه مدت نمی توانیم بر روی این دسته از منابع تکیه کنیم.

وی گفت: دسته دوم می تواند در کوتاه مدت منابع درآمدی پایدار و مطمئنی را برای دولت فراهم کند که گسترش پایه مالیاتی یکی از مهمترین آن است.

او افزود: منظور از گسترش پایه مالیاتی اخذ مالیات بیشتر از مؤدیان فعلی نیست بلکه مقصود شناسایی اقشار دیگری از جامعه است که بعضا بسیار بیشتر از مؤدیان فعلی که عموما هم تولیدکننده هستند کسب درآمد دارند اما هیچگونه مالیاتی به دولت نمی پردازند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بارزترین مصداق ناکارآمدی نظام مالیاتی کشور معافیت سوداگران زمین و مسکن از پرداخت مالیات است.

وی در ادامه همچنین اظهارداشت: موضوعی که کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به درستی به آن توجه کرد اما متاسفانه در صحن مجلس همراهی لازم با آن صورت نگرفت یکی دیگر از منابع درآمدی است که در کوتاه مدت قابل تحصیل می باشد و آن حذف عاقلانه یارانه انرژی در قالب یک برنامه منطقی است.

بحرینی افزود: بر این اعتقادیم پیشنهادی که به اتفاق آقایان توکلی و مصباحی مقدم با عنوان 'راهبرد سوم' در خصوص نحوه اجرای گام بعدی قانون هدفمندسازی یارانه ها به دولت ارائه شد، علاوه بر کاهش مصرف انرژی و افزایش بهره وری در اقتصاد می تواند منابع درآمدی پایدار و قابل توجهی را در کوتاه مدت برای دولت فراهم کند. 

مطالب مشابه

تازه ترین اخبار