داستان اصلاح نظام بانکی- قسمت اول

۱۴۰۲/۱۲/۰۵ تعداد بازدید: ۲۱۹
print

خدمت مقام معظم رهبری عرض کردم: «حمایت از تولید با این نظام بانکی که ما داریم، اتفاق نخواهد افتاد». فرمودند: «این مطلب درستی است، من هم میدانم. حالا شما خودتان در کمیسیون اقتصادی مجلس هستید، هرکاری لازم است انجام دهید، به من هم بگویید سهم خودم را انجام خواهم داد». پس از آن بود که با تمام توان کار را شروع کردیم.

داستان اصلاح نظام بانکی- قسمت اول

 

 نظام بانکداری کشور، علی رغم تلاش فراوان کارکنان شبکه بانکی، هنوز از حیث اقتصادی ناکارآمد و در موارد زیادی، مانع تولید است. رهبر معظم انقلاب اسلامی مکرراً نسبت به وضعیت نابسامان بانکها، ازجمله ناترازی بانکها، بنگاهداری بانکها و خلق نقدینگی تورم زا توسط بانکها هشدار داده اند. در یکی از سالها که رهبری «حمایت از تولید ایرانی» را به عنوان شعار سال انتخاب کرده بودند، خدمت ایشان عرض کردم: «حمایت از تولید با این نظام بانکی که ما داریم، اتفاق نخواهد افتاد». فرمودند: «این مطلب درستی است، من هم میدانم. حالا شما خودتان در کمیسیون اقتصادی مجلس هستید، هرکاری لازم است انجام دهید، به من هم بگویید سهم خودم را انجام خواهم داد». 

پس از آن بود که با تمام توان کار را شروع کردیم. اولین و مهمترین گام این بود که بانک مرکزی به عنوان قلب نظام بانکداری کشور متحول شود و از شایستگی و اقتدار لازم برخوردار گردد. به همین دلیل، طرح بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را با هدف اصلاح ساختار، وظائف و اختیارات بانک مرکزی تهیه کردم. دولت قبل، بانک مرکزی دولت قبل و تعدادی از مدیران شبکه بانکی کشور، بخصوص بانکهای خصوصی، به شدت با جلورفتن طرح بانک مرکزی در مجلس مخالفت می کردند. این طرح منتقدانی هم در حوزه علمیه داشت. کار سخت و نفس گیری در پیش داشتیم. مخالفت ها و کارشکنی های دولت، بانک مرکزی و بعضی از مدیران شبکه بانکی باعث شد که تصویب این قانون بیشتر از شش سال طول بکشد! اما بحمدالله در سومین سال مجلس یازدهم این قانون از تصویب نهایی گذشت و برای اجرا به دولت و بانک مرکزی ابلاغ شد.

 

 

 


 

 

تازه ترین اخبار