پارلمان مجازی شبیه‌سازی کامل از مجلس است ارتباط دو سویه این پارلمان بین مردم و نمایندگان

۱۳۹۷/۱۱/۲۵ تعداد بازدید: ۲۱۹۱
print

مدیر پارلمان مجازی ایران: مردم عادی قبل از تصویب قانون می‌توانند درباره آن اظهار نظر کنند تا نمایندگان نظرات آنها را ببینند.

پارلمان مجازی شبیه‌سازی کامل از مجلس است ارتباط دو سویه این پارلمان بین مردم و نمایندگان

 

محمدحسین حسین زاده بحرینی ، در مورد پارلمان مجازی ایران و اهداف آن گفت: پارلمان مجازی ایران برای ایجاد ارتباط بین نمایندگان مجلس با نخبگان جامعه و همچنین عموم مردم طراحی شده و ساختار آن کاملا شبیه ساختار مجلس شورای اسلامی است یعنی همانگونه که یک نماینده می‌تواند در صحن مجلس حضور داشته باشد، عضو این پارلمان مجازی نیز می‌تواند در صحن باشد.

برای کاربرهای پارلمان مجازی غیرقابل باور است که در کشور چنین سایتی ایجاد شده که حتی مردم عادی قبل از تصویب قانون می‌توانند درباره آن اظهارنظر کنند تا نمایندگان نظرات آنها را ببینند

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، افزود: در صحن مجلس درباره طرح‌ها و لوایح اظهار نظر می‌شود که عضو پارلمان نیز می‌تواند رای موافق، مخالف و یا اصلاحیه دهد همانطور که نمایندگان این کار را انجام می‌دهند. طرح در آنجا کاملا تجزیه شده یعنی دقیق اصل ماده، تبصره‌ها، بندهایی که ذیل هر بند، تبصره یا ماده آمده است و در آنجا به عضو پارلمان اجازه داده شده که رای دهد و اظهار نظر کند. به عنوان مثال در مجلس می‌توانیم به وزیر و رئیس جمهور تذکر داده و یا سوال کنیم که همه این امکانات در این سایت نیز فراهم شده است.

پارلمان مجازی، شبیه سازی کامل از مجلس شورای اسلامی است

عضو ناظر مجلس در شورای فقهی بانک مرکزی، ادامه داد: نمایندگان این حق را دارند که در مجلس اخطار قانون اساسی دهند و بگویند این ماده و یا تبصره خلاف فلان اصل قانون اساسی است که این کار نیز در سایت امکان پذیر است. در واقع یک شبیه‌سازی کامل از مجلس شورای اسلامی برای مخاطبان فراهم شده است. تصور ما این است که مخاطبین نخبه می‌آیند و عملا نیز تاکنون اینگونه بوده چراکه چند هزار عضوی که در حال حاضر از این سایت استفاده می‌کنند همین نخبه‌ها هستند زیرا از تحصیلات و مسئولیت آنها متوجه می‌شویم.

نمایندگان با هدف استفاده از ماحصل پارلمان مجازی، عضو این سایت هستند و نظرات مردم را بررسی می‌کنند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه استفاده از این سایت برای عموم آزاد است تصریح کرد: در زمان رای‌گیری برای کابینه جدید، این را به صورت عمومی اعلام کردیم یعنی می‌خواستیم نظر مردم را نسبت به کاندیداهای وزارت بگیریم و به نمایندگان منتقل کنیم. در حال‌حاضر بسیاری از نمایندگان نیز با هدف اینکه از ماحصل آن می‌توانند استفاده کنند عضو این سایت هستند و اسامی و عکس‌های کسانی که عضو هستند روی سایت قرار دارد و این با انتقال به سایر نمایندگان توسعه پیدا می‌کند.

قانون خوب قانونی است که ذینفعان را ببیند

وی گفت: کارکرد پارلمان مجازی به خصوص برای کسانی که قانون به آنها ارتباط دارد این است که به عنوان مثال می‌خواهیم لایحه رتبه‌بندی معلمان را در مجلس تصویب کنیم و نیاز هست تا از معلمان پرسیده شود. درحال‌حاضر هیچ ساز و کاری برای این قضیه در کشور وجود ندارد یعنی زمانی که قرار است رتبه‌بندی معلمان تصویب شود، وزیر آموزش و پرورش و یا سازمان برنامه و بودجه در مجلس صحبت می‌کنند درحالی‌که یک قانون خوب قانونی است که ذینفعان را ببیند و نظرات آنها را دریافت کند و اگر بخواهیم نظرات را کانالیزه کنیم مثلا بگوییم صنعتگران از طریق اتاق بازرگانی، به نظر من این هم خوب نیست چراکه در آنجا نیز تعارض و منافع وجود دارد. ما همین را برای اصناف و بازرگانان بردیم و گفتیم خودتان مستقیما با نمایندگان صحبت کنید و از طریق اتاق بازرگانی این موضوع را به اعضا منتقل کردیم. اگر این اتفاق بیفتد به نظر بنده شروع خوبی است.

پارلمان مجازی یک ارتباط دو سویه بین مردم و نمایندگان

حسین زاده بحرینی اظهار داشت: در حال حاضر این سایت در مرحله‌ای است که کاملا تست شده و ایرادات آن نیز برطرف شده است و تعداد قابل توجهی جذب شدند و از طرفی تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس با این سایت مرتبط شدند. در صدد هستیم تا آن را به یک سایت نسبتا فراگیر مردمی تبدیل کنیم چراکه اگر مردم بدانند اگر یک طرح یا لایحه قرار است قانون شود و بخواهند با نمایندگان صحبت کنند، می‌توانند از طریق این کانال مطمئن، نظرات خود را بیان کنند حتی اگر نظر موافق و مخالف بزنند خود آن بسیار ارزش اطلاعات دارد.

مدیر پارلمان مجازی ایران در پاسخ به این سوال که عمده کار این سایت جمع‌آوری آرا و ایجاد ارتباط دوسویه بین مردم قبل و پس از تصویب قانون است، تا چه حدی توانسته خواسته مردم را در مجلس تامین و موفق عمل کند افزود: با توجه به اینکه این سایت پارلمان مجازی تقریبا دوره پایلوت را می‌گذراند، بنابراین تا این لحظه موفق شدیم تا کارکرد آن را تست کنیم. یعنی اگر شروع به اطلاع‌رسانی عمومی کنیم تا رسما به مردم اعلام شود، می‌تواند کار خود را آغاز کند و تا زمانی که در حد وسیع فعالیت نکند نمی‌توان پاسخ دقیق داد فقط درحدی که الان می‌تواند کار کند، می‌توان درباره کارکرد آن اظهار نظر کرد.

مردم قبل از تصویب قانون می‌توانند درباره آن اظهار نظر کنند

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: بر طبق نظراتی که کاربرها درباره پارلمان مجازی می‌گذارند، می‌توان گفت برایشان غیرقابل باور است که در کشور چنین سایتی ایجاد شده که حتی مردم عادی قبل از تصویب قانون می‌توانند درباره آن اظهار نظر کنند تا نمایندگان نظرات آنها را ببینند.

رئیس کمیته پول، بانک و بازار سرمایه کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: معتقدم اگر یک ارتباط محکمی با خانه ملت برقرار کنیم و با مرکز پژوهش‌ها نیز صحبت کردیم که کار مشترکی با آنها نیز صورت گیرد، می‌توانیم آن را به صورت عمومی کار کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر یک ارتباط سیستمی بین خانه ملت و پارلمان مجازی ایران صورت گیرد، اتفاقات خوبی خواهد افتاد. مثلا لایحه بودجه 98 در حال حاضر در پارلمان مجازی است. گزارش تلفیق که به تازگی منتشر شده، درحال اصلاح است و بعد روی سایتhttp://www.ir-vp.ir  قرار می‌گیرد و مخاطبان روی آن رای می‌دهند و آرا در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد و نماینده نیز از طریق گوشی خود با آن داشبورد مدیریتی، نظر مردم را می‌بیند و علاوه بر اینکه موافقان و مخالفان را می‌بیند، نظرات اصلاحی مردم را نیز می‌تواند ببیند. این کار بر کیفیت رای دادن تاثیر دارد یعنی یک کاری است که منافع دوطرفه دارد./

تازه ترین اخبار